2010. május 16., vasárnap

2010. május 16-i prédikáció

A mai Communio szövegét akár a blogom címe alá is biggyeszthetném: "Atyám, míg velük voltam, én megtartottam őket, akiket nekem adtál, alleluja. Nem azt kérem tőled, hogy vedd ki őket e világból, hanem, hogy megőrizzed őket a gonosztól!"
Csütörtökön ünnepeltük az Úr "diadalünnepét". A mennybemenetel nem azt jelenti, hogy Jézus elhagyta övéit, hanem hogy távozásával egyre mélyebb jelenlétet kíván tőlünk Vele. Akkor azt mondtuk, ez a tény nem szomorú, most mégis már pár nappal utána is HIÁNYZIK (nemhogy 2000 évvel később). Az Introitusban ezt énekeltük: "a te orcádat keresem, Uram, ne fordítsd el tőlem"...
"Testvérek, legyetek okosak, és virrasszatok imádságban!"- hallottuk a Szentleckében.
Ez a Szentlélekváró kilenced a legősibb kilenced. Az Egyház most ezt az áldozatos imádságot tekinti feladatának. A kapcsolatot Istennel egyre bensőségesebbé kell tenni. "Már ne akarjátok tapintani mint Tamás, hanem a lélek szemeit nyissátok ki."
Mikor Jézus a földön járt, akkor beszélt arról, hogy titokzatos módon akkor is az Atyával van. Mennybemenetelével sem vonta meg magát tőlünk. Azóta épp fordítva van!
(...) Egy dogma esetén nem arról van szó, hogy a Szentatya hasra ütött, és kitalált egy dogmát, hanem egy fokozatos kibontakozásról beszélhetünk. Egyre világosabbá válik az Igazság teljessége a Szentlélek által. Tehát a dogma a fenti esetben tulajdonképpen nem új, hanem a kinyilatkoztatásnak egy teljesebb megértéséről van szó.
Mi készíti föl a szívünket a Szentlélek fogadására? Az a szükséges, hogy MEGÚJÍTÁS legyen. Fel kell szítani magunkban újra például a bérmálás kegyelmeit.
(Idén június 20-án közösségünkből heten részesülnek majd e szentségben Vácott! Fontos, hogy imádkozzunk értük!!!) Fontos a folyamatos imádság, és az is, hogy ez az ima TISZTA SZÍVBŐL származzon. Sok katolikus is úgy él, mintha a tízparancs első táblája nem is létezne. A szentségekkel való élés nem kedv kérdése! Az első, hogy TEREMTMÉNYE vagy az Istennek, és kötelességed élni a szentségekkel, különben MEGRABOLTAD Őt.
Az Isten és embertárs iránti szeretetnek egyre inkább kell növekednie bennünk. És ez már a Szentlélek JELENLÉTÉNEK a gyümölcse lesz (amennyiben teljesítettük azt a kötelességünket, hogy élünk a szentségekkel). Igyekezzünk a parancsokat megtartani, magunkat megfékezni, lelkünket pedig próbáljuk önzetlenné nevelni. És nemcsak a Pünkösdig hátralévő időben, hanem ez bizony egy ÉLETFELADAT.
(Figyelem! A hagyomány szerint Pünkösd vigiliája szigorú böjti nap.)


Ez a fotó a mise előtt készült. Elég bonyolult dallamú introitus volt ma, azt gyakoroltuk. (Az ambó erre a célra kitűnően használható...) Felhívnám a figyelmet a gyönyörű virágokra!

7 megjegyzés:

Ildikó írta...

Melyik nap pünkösd vigiliája. A szombati nap ?
Miért van az, hogy Csíksomlyón nem úgy ünnepelnek pünkösdkor, mint mi. Ott szombat reggelre van napvárás és szombaton van a nagy mise nem vasárnap. Ez a böjti nap a régi rítus szerint van csak ?

Mária Magdaléna írta...

Pünkösd előestéje szombaton van. Sajnos ma már nem kötelező böjti nap, de igen, a szombati napra vonatkozik a háromszori étkezés egyszeri jóllakás (ráadásul hús nélkül persze). A másik problémakört nem nagyon értem. Mi a férjemmel Petőfiszállás-Pálosszentkútra megyünk, és a püspök általi bérmálásos "nagymise" szombaton lesz. Utána körmenet. Ez egy szombat délutáni mise! Ennek a kegyhelynek ez a legnagyobb búcsúja, többezer ember várható, remélem az idő is megjavul. Még szombaton lesz egy este 8-kor kezdődő mise, mi az éjfélire szoktunk menni... Természetesen vasárnap is van ünnepi mise körmenettel, és hétfőn is ünnepelünk.
Megnéztem mikor van Csíksomlyón "NAPVÁRÁS", és ott IS mindig szombatról vasárnapra virradóra!!!

Őzike írta...

Olyan jó hallani ezt az igét, hogy Jézus kéri az Atyát, őrizzen meg bennünket a gonosztól. Ez megerősítésünk lehet kísértések idején, biztatás a kitartásra.

Én is úgy emlékszem, hogy szombatról vasárnapra van a virrasztás Csíksomlyón is. Már amikor éppen nem mossa el az eső. De az tényleg érdekes, hogy a mise szombaton van. Talán a Szűzanya miatt lenne, merthogy a szombat az ő napja?

Ildikó írta...

Köszi a választ. Akkor nem tudom miért mondta az ismerősöm ismerőse, hogy amint megérkezik Csíksomlyóra pénteken megy fel a hegyre. (Ha észreveszi, hogy nincs ott senki rajta kívül, akkor majd lejön. Egy természetgyógyász, erőkutatóról van szó, aki nem Istent tisztelni megy oda, hanem az erő mozgását figyeli meg kinyilvánítani, hogy ő magyarnak lenni, lehet, hogy neki jó a péntek este is.Az a fura egyébként, hogy van olyan ismerősöm, aki igazi katolikus nagycsaládos és minden,ami csak kell az Egyháznak, de a természetgyógyászatban meg ezekben a gyógyító erőkben ugyanúgy hisz és lelkesen beszél is róla. Mintha nem tudnák még a templomba járó katolikusok sem, hogy miről mi az Egyház véleménye.)
Sajnos nekem a mai naptól böjtölni kellene, mert igen csak beteg vagyok. Akár úgy is vehetném, hogy Isten rákényszerít, ha nem akarok felfordulni. (Csak ez a diktatórikus kép valahogy nem tetszik. )Ez csak azért nehéz, mert nekem az étel és az édesség a szenvedélybetegségem.

Mária Magdaléna írta...

Végülis a nap elvileg minden hajnalban felkél. Az meg tuti, hogy Isten MINDIG velünk van... :-)

Mária Magdaléna írta...

Drága Felebarátaim! Végre kaptam mankót, hogy tisztázhassuk ezt a dolgot a pünkösdi búcsú kapcsán!
Amit Szentkúton vagy Csíksomlyón ünnepelnek búcsúval, az NEM Pünkösd, hanem maga a Szűzanya. Ezért is van az ünnepi mise szombat délelőtt, mivel délután már beáll Pünkösd ünnepe.
A szombat általában is Mária napja, a Pünkösd előtti szombat pedig különösen is rá emlékeztet, mivel az apostolok a Szűzanyával imádkozva várták a Szentlelket. (Ez azonban inkább kora újkori hagyomány.) Ezen a szombat délelőtti (búcsús) ünnepi misén a liturgikus szín a fehér!
Egészen más dolog Pünkösd vigíliája, mely eredetileg szombat este kezdődött és hasonló a szertartása, mint húsvét vigíliájának, mivel ekkor keresztelték meg az ősegyházban azokat a katekumeneket, akik húsvétkor valamilyen oknál fogva kimaradtak. (Ezen keresztelendők oktatását szolgálja a 6 ószövetségi prófécia, majd a keresztvízszentelés, a Mindenszentek litániája, ami alatt az új keresztények bevonultak a templomba, az orgona és a harangok "visszatérése" pedig az új keresztények feletti örömöt fejezi ki.) Az új rítusban is a szombat délutáni vagy esti vigilia mise már Pünkösd első ünnepi miséje.

Ildikó írta...

Köszi.