2011. április 28., csütörtök

Kalács receptek

Ígéretemhez híven közlök két receptet.
Egyiket én szoktam kenyérsütő gépben készíteni, a másikat sütőben próbálta ki idén az anyósom. (Férjem családja a húsvéti sonkát kaláccsal szokta enni.)

ERDÉLYI FONOTT KALÁCS
"Gergely Éva"-féle recept

Hozzávalók: 50 dkg liszt, 3 dkg élesztő, kb. 1 pohár tej, 1 tojássárgája, 1 tojás, 2 evőkanál cukor, 5 evőkanál langyos olvasztott vaj. Tojás a kenéshez. (Anyósom üzeni, hogy sokkal finomabb több vajjal!!!)

"Az élesztőt kis cukorral, az 50 dkg-ból elvett 4 kanál liszttel, fél pohár langyos tejjel elkavarjuk a dagasztótálban, és meleg helyen megkelesztjük. Hozzáadjuk a többi lisztet, a tojást, a tojássárgáját, a többi cukrot, késhegynyi sót, és annyi langyos tejet, hogy dagasztható tészta legyen. Fakanállal hólyagosra verjük, végül hozzádolgozzuk a langyos vajat. Kelni hagyjuk, míg térfogata kétszeresére nő. Lisztezett deszkán a tésztából hat egyforma rudat sodrunk, hármasával összefonva két kalácsot készítünk. Vajjal kikent kalácsformába tesszük, letakarva fél óráig újrakelesztjük, majd tojással megkenve közepes tűznél megsütjük."




"HÁZI KALÁCS" KENYÉRSÜTŐBEN

"A gép alapprogramját vagy fehér kenyér programját használjuk. A kezelőbillentyűkkel állítsuk be a kalács súlyát, színét! Ezt a receptet nem programozhatjuk későbbi időpontra, mert a késleltetés során a tej és a tojás megromolhat. Helyezzük a hozzávalókat a helyes sorrendben a sütőedénybe, és indítsuk el a gépet! A mazsolát akkor adjuk hozzá, amikor a gép jelzi!"

Nos, ez volt a könyv szerinti szöveg. 850 grammos kalácsot ígér, amihez mindenképpen a kisebb méretű kenyér-gombot ajánlom, különben túlkel. Basic nevű program az enyémen, a színe: közepes (medium).

Hozzávalók (a sorrendet én kísérleteztem ki, zárójelben ld. ahogy én szoktam mérni):
vaj - 100 g (érdemes előtte kint hagyni fél órát, és darabonként, elosztva a sütő aljába potyogtatni)
tej - 300 ml (érdemes szobahőmérsékletűvel próbálkozni, nehogy a vajat visszakeményítse.)
tojás sárgája - 4 db (én úgy szoktam, hogy egy kis pohárban összekeverem a tojások sárgáját, és hozzáöntöm a tejet úgy, hogy a sárgája és a tej együtt adjon ki 3 decit!!!)
citromhéj (saját ötlet, belereszelem egy egész citrom héját)
finom fehérliszt BL 55 - 250 g (ami 460 ml !!!)
porcukor - 100 g (ami kb 184 ml !!!)
rétesliszt BF 55 - 250 g (ami 460 ml !!!)
- 5 ml (ami 1 teáskanál !!!)
szárított élesztő - 6 g (ami a sárga csomagolású frissnek a negyede!!!)
mazsola - 80 g (nem muszáj)



Nincsenek megjegyzések: